|
|
| | |
| Alfa Romeo autojen ensirekisteröintimäärät Suomessa.
Tässä ilmoitetut ensirekisteröintimäärät perustuvat AKEn ja Tilastokeskuksen, sekä Autotuojat.fi tietoihin ja itsetuotujen määrät Tulli.fi/Vero.fi rekisteriin. Vuosien 1951-1979 sekä 1983-1986 luvut Juhani Anttilan Alfa Romeo Suomessa 1950-2000 -kirjasta.
Alfa Romeo Suomi-historia
Alfa Romeo -autojen maahantuonnin aloitti Suomen Koneliike Oy vuonna 1951.
Suomen Koneliikkeen Alfa-tuontiin tuli katkos 1970-luvun loppupuolella kun vuonna 1975 Suomen Koneliikkeen kauppaneuvottelut Alfa Romeon kanssa päättyivät tuloksettomina. Sen seurauksena Suomen jälleenmyyjät tilasivat Alfa Romeoita Alfa Romeo Svenska AB:lta vielä vuonna 1981, jonka jälkeen maahantuontipalasi Suomen Koneliikkeelle, nyt tosin uuden nimisenä: Suomen Koneliike Helkama Oy. Se syntyi vuonna 1978 kun Helkama Oy ja Suomen Koneliike Oy yhdistyivät.
Vuoden 1985 lopussa SKH Oy lopetettiin ja se jakaantui kolmeksi yhtiöksi; Suomen Koneliike Oy, Helkama Bica Oy ja Helkama-Auto Oy. Alfa Romeoiden maahantuonti siirtyi Helkama-Auto Oy:n vastuulle, kuitenkin vain vuodeksi. Sillä 1.1.1987 maahantuonti siirtyi Alfa Romeo Svenska AB:lle, kun Alfa Romeo siirtyi FIAT-konsernin omistukseen.
Vuonna 1993 alkoi Italkon Oy (myöh. Delta-Motor Oy) tuomaan Alfa Romeoita Suomeen. Sen viimeinen malli oli MiTo.
Marraskuussa 2009 tuonti siirtyi Aro-yhtymän tytäryhtiölle Auto Fennica. Sen aloituksen yhteydessä julkaistiin uusi Giulietta.
Maaliskuussa 2014 uutisoitiin uuden maahantuontiyhtiön perustamisesta, joka on tehtaan, Fiat Chrysler Automobiles, omistama yhteispohjoismainen yhtiö Scandinavia Business Center, ja jonka pääkonttori on Tukholmassa.Elokuussa 2014 sen tytäryhtiö FCA FINLAND OY aloitti Alfa Romeo, Fiat ja Jeep autojen maahantuonnin (Abarth ja Lancia poistettiin 2014 maahantuontiohjelmasta).
2019 marraskuussa FCA Finland Oy lopetettiin ja FCA:n autojen tuonti siirtyi epanjalaisen Bergé Auto yhtiön uuteen tytäryhtiöön Italmotor Finland Oy.
Maaliskuussa 2023 uutisoitiin että Bassadone ostaa FIAT:in, ALFA ROMEON ja JEEPIN maahantuonnin kilpailijansa Bergé Automoción tytäryhtiöltä Astara Nordics:lta (Italmotor Finland Oy muutti nimensä 2022).
1.6.2023 Bassadone ilmoitti että kesäkuusta alkaen Alfa Romeoiden Suomen maahantuonnista vastaa sen tytäryhtiö Auto-Bon Oy / Auto-Bon Ital Oy. Auto-Bon on perustettu Vantaalle 1996, ja tuonut Citroén, Peugeot ja DS, sekä 11/2022 lähtien myös Opel autoja. 2017 se siirtyi Bassadonen omistukseen. Auto-Bon Ital Oy on perustettu 9.7.2014.
| | |
|
| | |
|
Vuosi |
Määrä |
Malleittain |
Osuus-% |
Dieseleitä |
Itsetuonti |
Automyynti |
2023 | 48 | Giulia 1, Stelvio 0, Tonale 47 | 0,05 | | 44 | 87 508 |
2022 | 36 | Giulia 10, Stelvio 10, Tonale 16 | 0,04 | | 55 | 81 699 |
2021 | 47 | Giulia 21, Stelvio 26 | 0,04 | | 42 | 98 481 |
2020 | 38 | Giulia 21, Stelvio 17 | 0,04 | | 88 | 96 415 |
2019 | 33 | Giulia 18 (7 diesel) 15 Stelvio | 0,07 | | 78 | 114 200 |
2018 | 73 | Giulia 47 Stelvio 17 Giulietta 9 | 0,06 | | 58 | 120 499 |
2017 | 122 | Giulia 86 Stelvio 20 Giulietta 16 | 0,10 | | 52 | 117 191 |
2016 | 92 | Giulia 40 Giulietta 52 | 0,07 | | 43 | 118 991 |
2015 | 47 | Giulietta 47 | 0,04 | | 53 | 108 812 |
2014 | 45 | Giulietta 40, 4C 3, MiTo 2 | 0,04 | | 48 | 105 304 |
2013 | 161 | Giulietta 113, MiTo 34, 159 14 | 0,16 | 18 | 64 | 102 064 |
2012 | 311 | Giulietta 234, MiTo 45, 159 31, Spider 1 | 0,28 | 70 | 74 | 109 856 |
2011 | 492 | Giulietta 358, MiTo 77, 159 57 | 0,40 | 114 | 81 | 126 179 |
2010 | 285 | Giulietta 20, MiTo 148, 159 116, Spider 1 | 0,26 | 94 | 105 | 110 472 |
2009 | 97 | MiTo 30, 159 44, 156 8, 147 14, GT 1 | 0,11 | 47 | 81 | 89 093 |
2008 | 269 | 159 165, 156 14, 147 74, GT 2 | 0,20 | 138 | 99 | 137 733 |
2007 | 333 | | 0,26 | 119 | 98 | 125 673 |
2006 | 417 | | 0,29 | 162 | 96 | 145 719 |
2005 | 369 | | 0,25 | 38 | 96 | 148 164 |
2004 | 508 | | 0,36 | | 107 | 142 657 |
2003 | 498 | | 0,34 | | 54 | 147 419 |
2002 | 314 | | 0,27 | | | 117 041 |
2001 | 333 | | 0,30 | | | 109 441 |
2000 | 404 | | 0,30 | | | 134 646 |
1999 | 480 | | 0,35 | 3 | | 136 324 |
1998 | 405 | | 0,32 | 9 | | 125 571 |
1997 | 44 | | 0,04 | | | 101 658 |
1996 | 45 | | 0,05 | | | 95 830 |
1995 | 69 | | 0,09 | | | 79 890 |
1994 | 20 | | 0,03 | | | 67 201 |
1993 | 13 | | 0,02 | | | 55 836 |
1992 | 78 | | 0,11 | | | 68 492 |
1991 | 155 | | 0,17 | | | 92 485 |
1990 | 345 | | 0,25 | | | 139 093 |
1989 | 799 | | 0,45 | | | 176 771 |
1988 | 384 | | 0,22 | | | 173 409 |
1987 | 239 | | 0,16 | | | 151 432 |
1986 | 214 | | | | | |
1985 | 178 | | | | | |
1984 | 136 | | | | | |
1983 | 24 | | | | | |
1982 | 63 | | 0,05 | | | 128 017 |
1981 | 48 | | 0,05 | | | 104 961 |
1980 | 16 | | | | | |
1979 | 12 | | | | | |
1978 | 4 | | | | | |
1977 | 8 | | | | | |
1976 | 18 | | | | | |
1975 | 169 | | | | | |
1974 | 124 | | | | | |
1973 | 209 | | | | | |
1972 | 153 | | | | | |
1971 | 49 | | | | | |
1970 | 55 | | | | | |
1969 | 97 | | | | | |
1968 | 47 | | | | | |
1967 | 20 | | | | | |
1966 | 26 | | | | | |
1965 | 19 | | | | | |
1964 | 9 | | | | | |
1963 | 3 | | | | | |
1962 | 30 | | | | | |
1961 | 1 | | | | | |
1960 | 9 | | | | | |
1959 | 11 | | | | | |
1958 | 3 | | | | | |
1957 | 4 | | | | | |
1956 | 4 | | | | | |
1955 | 4 | | | | | |
1954 | 4 | | | | | |
1953 | 4 | | | | | |
1951 | 1 | | | | | |
| | |
|