Club Alfa Romeo Finland ry. - Perustettu 1979 - Käyttöehdot Tunnistaudu(sukunimi etunimi tai jäsentunnus)


Alfa Cup ajetaan jokaisen ratatapahtuman yhteydessä. Yksi ratakierros yksin, yksi auto kerrallaan radalla, lentävällä lähdöllä, katukäyttöön tarkoitetuilla renkailla.

Tuloksia:
2017 Alfacup
2016 Alfacup
2015 Alfacup
2014 Alfacup
2013 Alfacup
2012 Alfacup
2011 Alfacup
2010 Alfacup
2009 Alfacup
2008 Alfacup
2007 Alfacup
2006 Alfacup
2005 Alfacup
2004 Alfacup
2003 Alfacup






RADALLA-AJO-OIKEUS
Ratatapahtumassa radalla ajo on tarkoitettu vain jäsenille. Jäsen saa ajo-oikeuden maksamalla ratamaksun sekä allekirjoittamalla vastuuvapautuslomakkeen, jolla jäsen sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja ottamaan vastuun omista tekemisistään. Kuljettajalla on oltava voimassa oleva ajokortti (vähintään B). Radalla on käytettävä kypärää, paitsi hitaan ajovuoron aikana, jolloin voimassa on nopeusrajoitus. Tuolloin tarkoituksena on rauhallinen ajo ja rataan tutustuminen.

RATAMAKSU
Ratamaksu on kuljettajakohtainen. Ratamaksu maksetaan tapahtuman vastuuhenkilölle tai hänen osoittamalleen henkilölle. Jäsenkortin esittäminen on toivottavaa maksamisen nopeuttamiseksi. Jäsenkortti on toimitettu jäsenmaksun suorittaneille. Mikäli jäsenellä ei ole jäsenkorttia mukana, jäsenyys voidaan tarkistaa myös jäsenluettelotulosteesta tai kerhon internet-sivuilta

AUTON MERKKI
Ratatapahtuma on tarkoitettu ensisijaisesti tieliikennekäyttöön tarkoitetuilla Alfa Romeoilla ajamiseen. Jäsen tai perhejäsen voi ajaa radalla muunkin merkkistä autoa. Radan ruuhkautuessa on tapahtuman vastuuhenkilöillä oikeus liputtaa pois ensin muut kuin Alfa Romeot.

AUTON AJOKELPOISUUS
Auton kunto on oltava tieliikennelain ja -asetusten mukainen. Joillakin radoilla on käytössä pakoäänirajat. Tarkista ratojen nettisivuilta kulloinkin voimassa oleva käytäntö. Äänirajat voivat olla esimerkiksi 95 dB. Jos radalla on ääntenmittaus, niin radalle ei saa mennä ennen kuin äänet on mitattu.

HUOM! Autossa on oltava voimassa oleva liikennevakuutus!
Autosta jonka katsastus ei ole voimassa, tai tulee muusta syystä siirtokilvillä, on esitettävä todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Siirtokilpien siirtovakuutus ei ole riittävä vakuutus ratapäivillä radalla ajoon.

Autossa on oltava voimassa oleva liikennevakuutus.

Club Alfa Romeo Finland ry. Alfa Cup Säännöt (1.15 päivitetty 22.4.2017)
1Yleistä
1.1Tarkoituksena on selvittää nopein Alfa Romeo kuljettaja.
1.2Kilpailusarjaan voi ottaa osaa Club Alfa Romeo Finland ry:n jäsen, Alfa Romeo – merkkisellä autolla, jonka hän, tai hänen ruokakuntansa jäsen omistaa, tai on sen haltijana
1.3Tarkoituksena on toimia herrasmiesmäisesti. Odotamme myös, että kuljettaja itse tietää mitä luokkaa hän ajaa ja ilmoittaa sen oikein ilmoittautumislistaan. Pyydettäessä hallituksen jäsenet käsittelevät asian ja määräävät luokan. Hallituksen jäseniä ei saa johdattaa harhaan, kysymyksiin on vastattava rehellisesti. Jos jossain vaiheessa kautta huomataan kuljettajan ajavan virheellisesti Alfa –luokkaa, hänen pisteensä nollataan, ellei voida osoittaa, että virheen on selkeästi tehnyt määräyksen antanut hallituksen jäsen. Tällöin tulokset lasketaan kaudelta uudestaan ja pisteetkin jaetaan uudestaan.
1.4Kaikkien autojen tulee olla tieliikennelain mukaisia, liikennekäytössä sekä liikennevakuutettuja.
HUOM! Autosta jonka katsastus ei ole voimassa, tai tulee muusta syystä siirtokilvillä, on esitettävä todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Siirtokilpien siirtovakuutus ei ole riittävä vakuutus ratapäivillä radalla ajoon.
1.5Autot jaetaan kahteen luokkaan. Alfa-luokkaan ja Romeo-luokkaan. Luokkajaon perustana on, että Alfa-luokka on vakioautoille ja Romeo-luokka on nopeimmille ja viritetyille Alfa Romeoille.
1.6Kuka vain voi ilmoittautua ja ajaa Romeo -luokassa
1.7Kahden peräkkäisen Alfa -luokan voiton jälkeen pitää siirtyä Romeo -luokkaan. Koskee vain samaa auto/kuljettaja (auto-kuljettaja) yhdistelmää.
1.8Luokkien väliset pisteet eivät ole siirrettävissä.
1.8.1Jos autoa viritetään kesken kauden, jäävät vanhat pisteet Alfa–luokkaan ja uudet kirjautuvat Romeo–luokkaan.
1.8.2Jäsen voi osallistua myös toiseen luokkaan toisella autolla, mutta vain yksi auto/luokka.
1.9Jos auto joskus ajanut Romeo-luokassa, luokkaa ei voi enää alentaa. Tämä sääntö koskee vain auto/kuljettaja (auto-kuljettaja) yhdistelmää.
1.10Alustan virittäminen tai parantaminen ei vaikuta siihen kummassa luokassa autolla ajetaan. - Alustaa saa virittää tai parantaa, se ei vaikuta auton Alfa Cup-luokitukseen.
1.11Renkaina on käytettävä molemmissa luokissa tieliikennelaissa hyväksyttyjä renkaita. E-hyväksyntä tai Dot-merkintä on oltava. Slicksit ovat kiellettyjä.
1.12Club Alfa Romeo Finlandin ratapäivien yhteydessä ajetaan Alfa Cup osakilpailu. Pisteitä jaetaan nopeusjärjestyksessä seuraavasti:
Alfa –luokka: 20,15,12,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
Romeo –luokka: 10,8,6,5,4,3,2,1
1.13Hallitus päättää tapahtumakalenterin hyväksynnän yhteydessä, kuinka monen osakilpailun tulokset lasketaan kauden kokonaispisteisiin.
1.14Alfa ja Romeo Cupin sijoitukset ratkaistaan seuraavanlaisesti: Yhteispisteisiin huomioidaan ensisijaisesti kunkin kuljettajan kolme parasta kilpailua. Voittaja on hän jolla on ratakauden lopussa eniten pisteitä. Tasapisteiden sattuessa, voittajaksi julistetaan hän jolla on eniten ykköstiloja, sitten kakkostiloja. Jos tilanne on edelleen tasan, otetaan vertailuun kierrosajat. Vertailuun otetaan ne kilpailut joissa molemmat tasapisteissä olevat kilpailijat ovat ajaneet. Kierrosajat muutetaan sekunneiksi ja desimaalit pyöristetään sadasosiksi. Kierrosajat kerrotaan suhdeluvulla, joka määritetään seuraavanlaisesti: lyhin vertailussa oleva rata saa kertoimeksi 1.0, muiden vertailtavien ratojen kertoimet saadaan jakamalla lyhimmän radan virallinen pituus pidemmän radan virallisella pituudella. Lasketulla suhdeluvulla kerrotaan kyseiseltä radalta saatu kierrosaika. Jokaisen vertailussa mukana olevan radan muunnettu kierrosaika lasketaan yhteen ja pienimmän kokonaisajan saanut on voittaja (kierrosaikavertailua käytetään ainoastaan sijojen 1-3 selvittämiseksi).
1.15Kierros ajetaan aina yksin, radalla ei ole silloin muita, joten kyseessä ei ole kilvanajo. Nopealla kierroksella kuljettajalla on oltava kypärä päässään kiinnitettynä.
2.0Alfa-luokkaan kuuluvat autot
2.1Vapaastihengittävät vakiomoottoriset autot
2.2Turboahdetut, vakio-ohjelmoidut ja -virtaukselliset autot
2.3105-sarjalaisessa sallitaan alkuperäistä kokoa suurempi kaasutinmoottori, sellainen mikä on ollut tehtaalta saatavissa samannäköiseen koriin.
3.0Romeo-luokkaan kuuluvat autot
3.1Turboahdetun auton moottorissa on ohjelmointia tai ilmanvirtausta muutettu. Pienikin muutos alkuperäisestä on luokanvaihtoperuste.
3.2Autoon on asennettu mallisarjaan kuulumaton Alfa Romeo-moottori.
3.3Auton alkuperäisen moottorin iskutilavuutta on muutettu. Ei koske mallisarjan sisäisiä moottorin vaihtoja (esim. 2.0 litran 156 muuttaminen vastaamaan 2.5 litran moottorilla varustettua, mikäli auton alusta sekä jarrut on muutettu vastaamaan vähintään ko. moottorilla varustettua mallia vrt. muutoskatsastus)