1 | Yleistä |
1.1 | Tarkoituksena on selvittää nopein Alfa Romeo -kuljettaja. |
|
|
1.2 | Kilpailusarjaan voi ottaa osaa Club Alfa Romeo Finland ry:n jäsen, Alfa Romeo -merkkisellä autolla, jonka hän, tai hänen ruokakuntansa jäsen omistaa, tai on sen haltijana |
1.3 | Tarkoituksena on toimia herrasmiesmäisesti. Odotamme myös, että kuljettaja itse tietää mitä luokkaa hän ajaa ja ilmoittaa sen oikein ilmoittautumislistaan. Pyydettäessä hallituksen jäsenet käsittelevät asian ja määräävät luokan. Hallituksen jäseniä ei saa johdattaa harhaan, kysymyksiin on vastattava rehellisesti. Jos jossain vaiheessa kautta huomataan kuljettajan ajavan virheellisesti Alfa-luokkaa, hänen pisteensä nollataan, ellei voida osoittaa, että virheen on selkeästi tehnyt määräyksen antanut hallituksen jäsen. Tällöin tulokset lasketaan kaudelta uudestaan ja pisteetkin jaetaan uudestaan. |
|
|
1.4 | Kaikkien autojen tulee olla tieliikennelain mukaisia, liikennekäytössä sekä liikennevakuutettuja.
HUOM! Autosta jonka katsastus ei ole voimassa, tai tulee muusta syystä siirtokilvillä, on esitettävä todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Siirtokilpien siirtovakuutus ei ole riittävä vakuutus ratapäivillä radalla ajoon. |
|
|
1.5 | Autot jaetaan kahteen luokkaan. Alfa-luokkaan ja Romeo-luokkaan. Luokkajaon perustana on, että Alfa-luokka on vakioautoille ja Romeo-luokka on nopeimmille ja viritetyille Alfa Romeoille. |
|
|
1.6 | Kuka vain voi ilmoittautua ja ajaa Romeo-luokassa |
|
|
1.7 | Kahden peräkkäisen Alfa-luokan voiton jälkeen pitää siirtyä Romeo-luokkaan. Koskee vain samaa auto/kuljettaja (auto-kuljettaja) yhdistelmää. |
|
|
1.8 | Luokkien väliset pisteet eivät ole siirrettävissä. |
|
|
1.8.1 | Jos autoa viritetään kesken kauden, jäävät vanhat pisteet Alfa-luokkaan ja uudet kirjautuvat Romeo-luokkaan. |
|
|
1.8.2 | Jäsen voi osallistua myös toiseen luokkaan toisella autolla, mutta vain yksi auto/luokka. |
|
|
1.9 | Jos auto joskus ajanut Romeo-luokassa, luokkaa ei voi enää alentaa. Tämä sääntö koskee vain auto/kuljettaja (auto-kuljettaja) yhdistelmää. |
|
|
1.10 | Alustan virittäminen tai parantaminen ei vaikuta siihen kummassa luokassa autolla ajetaan. - Alustaa saa virittää tai parantaa, se ei vaikuta auton Alfa Cup -luokitukseen. |
|
|
1.11 | Renkaina on käytettävä molemmissa luokissa tieliikennelaissa hyväksyttyjä renkaita. E-hyväksyntä tai Dot-merkintä on oltava. Slicksit ovat kiellettyjä. |
|
|
1.12 | Club Alfa Romeo Finlandin ratapäivien yhteydessä ajetaan Alfa Cup -osakilpailu. Pisteitä jaetaan nopeusjärjestyksessä seuraavasti:
Alfa-luokka: 20,15,12,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
Romeo-luokka: 10,8,6,5,4,3,2,1 |
|
|
1.13 | Tapahtumakalenterikauden aikana pyritään järjestämään neljä ratapäivää/kilpailua, jolloin loppupisteissä huomioidaan kunkin kilpailijan kolme (3) parasta tulosta. Jos kilpailuja järjestetään vähemmän, huomioidaan loppupisteissä kaikkien ajettujen kilpailujen pisteet kunkin kilpailijan kohdalla. Mikäli kilpailuja järjestetään enemmän, silloin sovelletaan ensimmäisenä esitettyä laskentatapaa. |
|
|
1.14 | Alfa ja Romeo Cupin sijoitukset ratkaistaan seuraavanlaisesti: Yhteispisteisiin huomioidaan ensisijaisesti kunkin kuljettajan kolme parasta kilpailua. Voittaja on hän jolla on ratakauden lopussa eniten pisteitä. Tasapisteiden sattuessa, voittajaksi julistetaan hän jolla on eniten ykköstiloja, sitten kakkostiloja. Jos tilanne on edelleen tasan, otetaan vertailuun kierrosajat. Vertailuun otetaan ne kilpailut joissa molemmat tasapisteissä olevat kilpailijat ovat ajaneet. Kierrosajat muutetaan sekunneiksi ja desimaalit pyöristetään sadasosiksi. Kierrosajat kerrotaan suhdeluvulla, joka määritetään seuraavanlaisesti: lyhin vertailussa oleva rata saa kertoimeksi 1.0, muiden vertailtavien ratojen kertoimet saadaan jakamalla lyhimmän radan pituus pidemmän radan pituudella. Lasketulla suhdeluvulla kerrotaan kyseiseltä radalta saatu kierrosaika. Jokaisen vertailussa mukana olevan radan muunnettu kierrosaika lasketaan yhteen ja pienimmän kokonaisajan saanut on voittaja (kierrosaikavertailua käytetään ainoastaan sijojen 1-3 selvittämiseksi). |
|
|
1.15 | Kierros ajetaan aina yksin, radalla ei ole silloin muita, joten kyseessä ei ole kilvanajo. Nopealla kierroksella kuljettajalla on oltava kypärä päässään kiinnitettynä. |
|
|
2.0 | Alfa-luokkaan kuuluvat autot |
2.1 | Vapaastihengittävät vakiomoottoriset autot |
2.2 | Turboahdetut, vakio-ohjelmoidut ja -virtaukselliset autot |
2.3 | 105-sarjalaisessa sallitaan alkuperäistä kokoa suurempi kaasutinmoottori, sellainen mikä on ollut tehtaalta saatavissa samannäköiseen koriin. |
|
|
3.0 | Romeo-luokkaan kuuluvat autot |
3.1 | Turboahdetun auton moottorissa on ohjelmointia tai ilmanvirtausta muutettu. Pienikin muutos alkuperäisestä on luokanvaihtoperuste. |
3.2 | Autoon on asennettu mallisarjaan kuulumaton Alfa Romeo -moottori. |
3.3 | Auton alkuperäisen moottorin iskutilavuutta on muutettu. Ei koske mallisarjan sisäisiä moottorin vaihtoja (esim. 2.0 litran 156 muuttaminen vastaamaan 2.5 litran moottorilla varustettua, mikäli auton alusta sekä jarrut on muutettu vastaamaan vähintään ko. moottorilla varustettua mallia vrt. muutoskatsastus) |
| |