| Hurjaa menoa Monzassa.
Terveiset sateisesta Monzasta.
Voisi kai sanoa, että p...a reissu, mutta tulipahan tehtyä.
Epävakaisissa olosuhteissa ajettu viikonloppu ei sujunut Mikolla, eikä koko Madenon teamillakaan rouva Fortunan suojeluksessa. Ainoa harjoitus ja aika-ajot, sekä lyhyeksi jäänyt 1. kisa osoittivat kuitenkin sen, että vauhti riittää kyllä aivan kärkeen, jopa italialaisten kotikehässä. Varsinkin silloin kun satoi kunnolla, oli Mikko yli sekunnin nopeampi muita. Sekunti tässä kivikovassa ja tasaisessa porukassa on kuin valovuosi.
Molemmat aika-ajot ajettiin vaihtelevissa olosuhteissa ja säätöjä jouduttiin tekemään vähän arpomalla. Mikolla ei käynyt aivan tuurit kohdalleen säätöjen ja ajoituksen kanssa, mutta silti kolmas sija ensimmäisessä ja neljäs toisen kisan aika-ajossa takasivat hyvät asetelmat itse kisalähtöihin.
1. Lähtö
Juuri ennen kisaan lähtöä alkoi kova sade ja autoissa valmiina olleet slicksit vaihtuivat sadekelin renkaisiin.
Kuten jo aiemmin, niin Mikon vauhti oli sateella aivan omaa luokkaansa. Hän nousi jo kahden ensimmäisen shikaanin jälkeen johtoon ja alkoi tehdä rakoa muuhun joukkoon. Ero oli jo ensimmäisen kerran maalin kohdalla, reilun puolen kierroksen johtoaseman jälkeen, lähes sekunti toisena tulevaan. Seuraavalla kierroksella, Roggian shikaanissa sitten rysähti. Kolmantena/neljäntenä tulleen Mr. Fantinin auto lähti shikaanin jarrutuksessa lapasesta täydestä kuutosvaihteen vauhdista (210 km/h). Kaveri yritti kotiradallaan jotain aivan legendaarista ohitusta saavuttaakseen kakkospaikan. Märällä radalla, likaisella puolella suoritettu jarrutus oli tuomittu epäonnistumaan, asia jonka jokainen normaali kilpa-ajaja tietää. Niinpä Fantinin auto kääntyi poikittain ja liukui perä edellä nurmikolle vauhdin hidastumatta ja lensi kanttareiden yli ja suoraan Mikon ovesta sisään. Mikko, joka oli tätä onnetonta makaronia edellä jo 150-200 metriä ei tiennyt tapahtumasta mitään. "Kruisailin siinä menemään. Auto toimi loistavasti ja kisa oli täydellisesti hallinassa. Yht'äkkiä kauhea pamaus ja seuraava muistikuvani on kun seisoin auton vieressä ihmettelemässä, että mitä oikein tapahtui", kertoili Mikko tapahtuneesta.
Onnettomuudessa oli kaikki ainekset pahempaankin, mutta onneksi kovin isku tuli juuri pääkaaren kohdalle, eikä esimerkiksi parikymmentä senttiä edemmäksi Mikon jalkoihin. Koko turvakehikko siirtyi parikymmentä senttiä oikealle ja myös penkki meni säleiksi. Autosta tuli banaani, onneksi miehestä ei tullut vihannesta.
Mikon tilanne tällä hetkellä on se, että koko vasen puoli miehestä on mustana ja niskat kipeinä. Tänään hän menee vielä uudestaan lääkärintarkastukseen ja toivotaan, että Italiassa suoritettu diagnoosi osoittautuu myös Suomessa oikeaksi ja mitään vakavampaa ei löydy.
Teamin epäonnen viikonloppu huipentui sitten toisessa kisassa. Paalulta lähtenyt Mikon tallikaveri JJ.Magalhaes, joutui keskeyttämään kun tämä sama italialaisaasi Fantini, jonka auto oli saatu yön aikana teamin talleilla robotissa suoristettua, pukkasi JJ:n takakulmaan 1.shikaanissa. JJ pyörähti ja takaa tullut kaveri osui keulaan ja peli oli häneltäkin ohi. Sama mies tuhosi meidän molempien kärkikuljettajien viikonlopun. Tallipäällikkö kävi vähän lämpimänä.
Myöhemmin kisassa Fantini sai maistaa omaa lääkettään. Toinen, tai yksi muista kuumakalleista, Espanjan oma toivo A.Chacon pukkasi Fantinin takakulmaan pääsuoralla yli kahdensadan vauhdissa. Tämä törmäsi varikon betonimuuriin ja siitä katolleen liukuen pitkin pääsuoraa. Emme olleet pahoillamme.
Mikon tunnettuus myös suuren yleisön silmissä kasvoi huikeasti, sillä Eurosportin lähetyksessä draama näytettiin usemmankin kerran miljoonille katsojille. Mikon ja teamin vauhti tuli kuitenkin todistettua taas kerran ja niille piireille, jotka Mikon uran jatkon kannalta ovat tärkeitä, annettiin taas yksi vakuuttava, joskin lyhyt näyttö osaamisesta. Sarjavoiton kannalta tämä oli vakava kolaus, sillä emme saaneet muuta kuin sympatiapisteitä.
Seuraava kisa on jo runsaan kahden viikon päästä MagnyCoursissa. Tässä ajassa pitäisi leipoa kaksi autoa kokoon ja toisesta ei voi ottaa kuin tekniikan. Katsotaan miten kaikki onnistuu, joka tapauksessa JJ ja Mikko näyttivät, että teamin pelit kulkevat, sataa tai paistaa. Ja loppujen lopuksi ollaan iloisia siitä, että suuremmilta miestappioilta säästyttiin.
Terveisin
Madeno Racing
http://www.mikkoheino.com/ | |