| Suunnitelma noudattelee edesmenneen pääjohtajan Sergio Marchionnen viime kesänä vetämiä linjoja. Tarkoituksena on tehdä pääosin uusia isomman voittomarginaalin brändien autoja eli Alfa Romeoita, Jeepejä ja Maserateja. Myös hybridit ja sähköautot kuuluvat suunnitelmiin, mutta FCA ei ole luopumassa dieseleistä.
Alfa Romeolle tulee Jeep Compassiin perustuva kompakti SUV, josta on tulossa myös lataushybridiversio. Ne rakennetaan Pomiglianon tehtaalla. Giulia sedanista tulee uusi malli kuten keskikokoisesta SUV:sta Stelviostakin, molemmat tulevat jatkossa FCA:n Cassinon tehtaalta.
Mirafiorin tehtaalla puolestaan tehdään sähköistä Fiat 500 -mallia. Panda hatchbackista tehdään mieto hybridi. Fiat 500X saa kasvojenkohotuksen ja siitä tulee myös lataushybridi.
Jeep Compassin tuotanto siirtyy Melfin tehtaille, jossa tehdään tällä hetkellä Jeep Renegadea.
Maseratille tulee uusi keskikokoinen SUV, joka puolestaan perustuu Alfa Romeo Stelvioon. Italialaismedioiden mukaan tulossa on myös coupe ja avoautoversio urheiluauto Alfierista, josta tehdään myös täyssähköinen versio. Ghibli ja Quattroporte sedanit sekä Levante SUV saavat kasvojenkohotuksen ja myös lataushybridit. Nämä kolme mallia tehtään Torinon tehtailla.
”Tulemme tekemään kaikkiaan 13 uutta tai kokonaan uudelleen suunniteltua mallia olemassa olevista autoista vuosina 2019-2021. Tavoitteemme on, että kaikilla tehtaillamme olisi täystyöllisyys”, sanoo FCA:n Euroopan johtaja Pietro Gorlier Reutersin mukaan.
Aiemmin FCA kertoi lopettavansa dieselien tuotannon Euroopan markkinoille vuoteen 2021 mennessä.
”Se suunnitelma oli liian aggressiivinen, joten jatkamme dieselien tekemistä myös vuoden 2021 jälkeen. On silti selvää, että dieselien määrä vähenee tulevaisuudessa. Uusiin investointeihimme kuuluu vahvasti hybridien ja sähköautojen kehittäminen. Tulemme myös tekemään brändeillemme yhteisiä alustoja, joilla voidaan tehdä useitakin eri automalleja. Tämä tuo meille joustavuutta ja nostaa tuottavuuttamme”, Gorlier sanoo.
Gorlier nimitettiin tehtäväänsä viime kuussa ja hänen päätyönsä on nostaa FCA:n tuottavuutta, joka on ollut kilpailijoita alemmalla tasolla. Toinen tärkeä tehtävä on työllisyyden ja tehokkuuden nostaminen; nyt moni FCA:n työntekijä on lomautettuna ja osa tehtaista toimii vajaalla kapasiteetilla.
”Teemme investoinnit luottaen markkinoiden vakauteen tulevien vuosien aikana. Pieni taantuma tosin saattaa tulla vuonna 2020, kun EU:n tiukemmat päästömääräykset astuvat voimaan”, Gorlier sanoo.
Lähde: Tuulilasi | |