Club Alfa Romeo Finland ry - Perustettu 1979 - Käyttöehdot Tunnistaudu(sukunimi etunimi tai jäsentunnus)




Stellantis julkisti C ja D kokoluokan EV-autojen alustan
05.07.2023, Hakulinen Yrjö




Stellantis julkaisi keskiviikkona 5.7. ensimmäiset tiedot STLA Medium C ja D kokoluokan täyssähköautoihin tarkoitetusta pohjalevystä. Yhtiön johtajat korostivat, että se on "luokkansa paras" toimintasäteessä, tehokkuudessa ja latausajassa.



Stellantiksen STLA Medium -alustaa tullaan käyttämään vähintään kahteen miljoonaan sähköautoon vuosittain. Alusta tarjoaa jopa 700 kilometrin (435 mailin) toimintasäteen, alkaen Peugeot 3008 -katumaasturista tämän vuoden loppuun mennessä.

Alusta on yksi neljästä sähköarkkitehtuurista, jotka Stellantis julkisti vuonna 2021, kun yhtiö muodostettiin PSA:n ja Fiat Chrysler Automobilesin sulautumisen jälkeen. Muut pohjlalevyt ovat STLA Small, STLA Large ja STLA Frame.

Stellantiksen Dare Forward 2030 -strategian tavoitteena Euroopassa on olla vain täyssähköautoja myyvä yhtiö vuoteen 2030 mennessä, ja Pohjois-Amerikassa 50 prosenttisesti.

"STLA Mediumia käytetään kompakteissa ja keskikokoisissa (C ja D ) ajoneuvoissa konsernin Alfa Romeo-, Citroen-, Chrysler-, DS-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-merkeissä. Se otetaan käyttöön näissä tehtaissa: Sochaux, Ranska (Peugeot 3008); Eisenach, Saksa (Opel Grandland, 2024); Melfi, Italia (DS:n, Opelin ja Lancian autot vuodesta 2024 alkaen); ja Pohjois-Amerikassa (Chrysler ja Jeep)", toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoi ja jatkaa että "Tulevia kohteita ovat Kaakkois-Aasian tehtaat."



BEV-mallin mukaan STLA Medium -alusta tarjoaa luokkansa parhaan yli 700 km:n (435 mailin) toimintasäteen Performance-paketilla, kun taas Standard-paketin suorituskyky on yli 500 km (310 mailia) Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) -mittaustavalla. STLA Mediumin hyötyenergia on jopa 98 kilowattituntia (kWh), joten se on luokkansa paras pyörien väliin upotetussa energiassa.

STLA Mediumissa on 400 voltin sähköarkkitehtuuria, joka tarjoaa luokkansa parhaan energiatehokkuuden, latausajan ja liitettävyyden lataus- ja palveluekosysteemiin. Käyttökohteesta riippuen kulutus voi olla alle 14 kWh/100 km, mikä on luokkansa paras energiatehokkuudessa. Omistajat voivat ladata akkunsa 20%:sta 80%:iin 27 minuutissa, nopeudella 2.4 kWh minuutissa.

STLA Medium -pohjaiset ajoneuvot tulevat myyntiin maailmanlaajuisesti. Ne ovat etuvetoisia tai nelivetoisia, jolloin niissä on takana toinen sähkökäyttöinen moduuli, jonka BEV-tehoalue on 160–285 kW.



Stellantis Communication 5.7.2023