Club Alfa Romeo Finland ry. - Perustettu 1979 - Käyttöehdot Tunnistaudu(sukunimi etunimi tai jäsentunnus)



FCA: Miksi Lancia merkkinä ei suostu kuolemaan?
27.10.2019, Hakulinen Yrjö






Tämä vuosi oli merkittävä vuosi Lancialle, tälle 113 vuotiaalle automerkille. Tänä vuonna tuli kuluneeksi 50 vuotta kun FIAT liitti Lancia-yhtiön itseensä. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ei kuitenkaan huomioi tapahtumaa mitenkään. Lancia onkin vain yksi tuote ja tarjolla vain yhdessä maassa. Tämän lisäksi kyseisen mallin tutannossa oleva versio on esitelty jo kahdeksan vuotta sitten.

Kun Fiat sulautti Chryslerin itseensä vuonna 2010 se yhdisti Euroopan markkinoilla Chryslerin Lancia merkin alle, Chrysler 300 mallista tuli Lancia Thema ja Chrysler Voyagerista Lancia Voyager, pois lukien Britannian markkina, jossa Lanciat ja Chryslerit myytiin Chryslerinä. Tavoitteena oli myydä vuonna 2014 295.000 autoa. Tavoite ei toteutunut, myynniksi tuli 71.954 kpl. Tämän seurauksena Lancia poistui FCAn strategiasta vuosille 2014-2018, eikä viimeisimmässäkään 5-vuotissuunnitelmassa vuodelta 2018 mainita Lanciaa lainkaan. 'Tajusimme että Lancia merkkinä on kiinnostava vain Italiassa' sanoi FCAn johtaja Sergio Marchionne vuonna 2014. Sitä se todellakin on. Sillä vaikka nykyinen Ypsilon on edelleen 2011 esitelty malli se on sinnikkäästi pysynyt hengissä. Muun muassa tämän vuoden ensimmäisen 9 kuukauden aikana Ypsiloneita on myyty enemmän kuin Alfa Romeo malleja EU:n alueella, lukuina 45.783 vastaan 39.114 kpl.



Miksi näin?
Ypsilonin suosio perustuu asiakkaiden merkkiuskollisuuteen, mallihan on ollut kohta 25 vuotta olemassa ja sitä myyty yhteensä 1,6 miljoonaa kappaletta (Y + Ypsilon). Lisäksi vuodesta 2018 alkaen Ypsilon on ollut FCAn ainoa pieni hatchback malli, jossa on neljä ovea. Sen suurin ostajaryhmä on naiset, joita FCA:n mukaan on 75% ostajakunnasta. Tämä näkyy hyvin Ypsilonin markkinoinnissa, siitä on tarjolla useita naisille suunnattuja versioita. Suosion syy on myös se, että siitä on tarjolla nestekaasua käyttävä versio, jonka osuus myynnistä on tänä vuonna ollut 30 %.

FCA ei paljasta onko mallin valmistaminen kannattavaa. Sen se kertoo että se on halvempi valmistaa kuin Italiassa tehty Panda. Ypsilon valmistetaan Puolassa samassa tehtaassa kuin Fiat 500 ja Panda. Lisäksi sen valmistukseen käytettävät tuotantovälineet ovat olleet jo kahdeksan vuotta käytössä, joten niistä aiheutuneet investointikustannukset ovat jo hyvinkin kuolettuneet.

Kuinka kauan Ypsilon jatkaa markkinoilla oloaan? 'En näe mitään syytä miksi FCAn pitäisi lopettaa sen valmistaminen. Italian automarkkinoiden markkinajohtajana sen on oltava mukana Italian suurimmalla markkinasegmentillä' sanoo JATO Dynamics yhtiön analyytikko Felipe Munoz.

Mallin ensimmäinen versio esiteltiin nimellä Y vuonna 1996 ja sen uusittu versio 2003, jolloin nimeksi vaihtui Ypsilon. Molemmat mallit oli rakennettu Fiat Punton pohjalevylle. Vuonna 2011 esiteltiin Ypsilonin viimeisin versio, joka perustuu Fiat Pandan pohjalevylle.

Ensi vuonna Ypsilon saa kevyt-hybridi version. Siinä moottorina on 3-sylinterinen 1-litrainen moottori, nykyisen 4-sylinterisen 1,2-litraisen 68 hv moottorin sijasta.

Lähde: Automotive News (21.10.2019) Alkuperäinen uutinen


Club Alfa Romeo Finland ry. PL 208, FIN-00181 HELSINKI