Club Alfa Romeo Finland ry - Perustettu 1979 - Web-sivut 1998 - Käyttöehdot Tunnistaudu(sukunimi etunimi tai jäsentunnus)




Alfa Romeo GTAm ja GTA mallit esitelty
02.03.2020, Hakulinen Yrjö




Sunnuntaina 1.3. tuli meili Alfalta otsikolla "Alfa Romeo shakes up the motoring world: a legend returns" - Alfa Romeo ravistelee automaailmaa: Legenda palaa" ja kertoi paljastavansa 2.3.2020 iltapäivällä kello 4.30 CET pressisivuillaan miten.

Tässä ne nyt sitten ovat: uusi Alfa Romeo Giulia GTAm (Gran Turismo Alleggerita modificata) ja Giulia GTA.

Autot perustuvat Giulia Neliapila (Quadrifoglio) -malliin ja niiden tekniikka ja olemus perustuu alkuperäisen GTA:n periaatteisiin, eli lisättyyn tehoon ja painon kevennykseen. Kuten alkuperäisestä GTA:sta vuonna 1965, tulee tästäkin kaksi versiota, molemmat normaaliin katuliikenteeseen hyväksyttyjä.

GTAm on kahdella racing-istuimella, 6-pisteturvavöilla ja tukikaarilla, sekä isolla takaspoilerilla varustettu. GTA on matkustajien kuljetukseen sopiva, kuitenkin urheilullisilla istuimilla varustettu 4-paikkainen, ilman tukikaaria ja pienellä takaspoilerilla. Molemmat tarjoavat parhaan koskaan Alfa Romeo -ajokokemuksen.

GTAm painaa 100 kg vähemmän kuin Quadrifoglio, sen V6-moottorissa on 540 hv teho ja se kiihtyy 0-100 km/h 3,6 sekunnissa ja sen teho-painosuhde on 2,82 kg/hv.

Molempia autoja valmistetaan 500 kpl rajoitettu numeroittu erä ja niiden tilauskirjat aukenivat tänään. GTAm-mallin mukana tulee ajohaalari, kypärä sekä GoodWoolin valmistaman autopeitto ja tarjolla on myös Giulia ajoakatemian koulutustilaisuus. GTA-mallit ovat nähtävillä Alfa Romeo 110-vuotisjuhlassa Aresessa 24.6.2020.





































Linkki 8,5 minuutin esittelyvideoon.

GTA nimilyhenne otettiin ensimmäisen kerran käyttöön vuonna 1965 Alfa Romeon kilpa-autoja kehittävän Autodeltan valmistaman Giulia GTA -mallin 1600 ccm moottorilla. Kevennystä jo muutenkin kevyen auton painoon saatiin mm. valmistamalla osa korin osista alumiinista, muovisia sivuikkunoita ja magnesium-alumiinisia vanteita. Moottoristo otettiin enemmän tehoja asentamalla kaksi sytystulppaa per sylinteri ja isompikurkkuiset kaasuttimet.