| Mikolle voitto ja kakkostila Magny Coursin Alfa-kisoissa
Urheilun ja varsinkin moottoriurheilun luonteeseen kuuluu elää myös koko inhimillisen tunneskaalan ääripäissä. Monzan karvas pettymys vaihtui MagnyCoursilla riemukkaisiin tunteisiin, aivan kuin vallitseva säätila harmaasta sateesta helteiseen auringonpaisteeseen.
Mikko ja tiimikaveri J.J. Magalhaes menivät heti ensimmäisestä ja ainoasta harjoituksesta lähtien kärkivauhtia. Ensimmäisen kisan aika-ajossa Mikon sijoitus oli viides pienten teknisten murheiden jälkeen. Madeno-team oli joutunut vajaassa kahdessa viikossa rakentamaan yhden kilpurin puoliksi uudestaan ja Mikolle auto tehtiin kokonaan. Tämä olisi varmasti aika monelta teamilta jäänyt tekemättä ja vaikka jotain jäi huomaamatta, niin olisi siitä kohtuutonta ketään syytellä.
Toisen kisan aika-ajossa kaikki sitten toimi ja Mikko kiitti omalla tavallaan ajamalla näissä mittelöissä "ylivoimaisen" paalun kolmen sekunnin kymmenyksen turvin. Ajon jälkeen häneltä tosin paras aika hylättiin shikaanin oikaisun takia, mutta onneksi toiseksikin paras aika riitti paaluun. Tämä oikaisu ei edes tapahtunut nopeimmalla kierroksella, mutta nyt sillä ei ollut niin väliä. Ranskaksi pidetyn ja italiaksi tulkatun ohjaajakokouksen jälkeen luulimme, että oikaisusta hylätään ko kierros. Kahdesta hylätään koko ajo. Nämä oikaisutuomiot olivat vielä aika lottoa, välillä puututtiin välillä ei. Esim J.J ajoi ensimmäisen aika-ajon parhaalla kierroksellaan omien sanojensa mukaan kahdenkymmenen metrin päässä radasta ja se oli ok. Näin molemmat päättivät kerran kokeilla onneaan oikomisessa myös toisessa aika-ajossa.
Ensimmäiseen kisaan Mikko starttasi viidenneltä sijalta ja nousi hyvällä lähdöllä ja parilla hienolla ohituksella toiseksi. Johtava auto pääsi hieman liikaa karkuun Mikon joutuessa taistelemaan sijoituksistaan ja näin oli tyytyminen kakkostilaan.
Toisessa kisan lähdössä kisakuuluttaja kysyi Mikolta taktiikkaa tulevaan kisaan. Mikko totesi, että pitää vaan ottaa hyvä startti ja sitten täysillä karkuun. Kymmenille tuhansille katsojille annetun lupauksen hän myös piti ja johti kisaa lähdöstä maaliin. Näin tehtiin myös eräänlaista suomalaisen autourheilun historiaa, sillä ensimmäisen kerran näiden SRW-kilpailujen historiassa nostettiin siniristilippu salkoon ja pantiin maammelaulu soimaan.
Ensi vuodeksihan myös Helsinki havittelee sarjan osakilpailua. Toivotaan, että hanke onnistuu ja että Mikko on myös silloin voittotaisteluissa mukana.
Seuraavaksi mennään Imolaan tämän kuun lopussa ja siellähän on kierrosennätyskin Mikon hallussa viime vuodelta. Että eiköhän lähdetä siitä, että lopetusbiisi pysyy samana, vaikka kisa tulee varmasti olemaan taas tiukka ja tilanteita täynnä.
Terveisin Madeno Racing
Juha Heino
Mjh-Promotion Oy
PL 37
01801 Klaukkala
+358 505 420 828
mjh.pro@kolumbus.fi
www.mikkoheino.com | |