75 2.0 (162BF), 1986 |
Pekka Äijö |
|
Tämä Alfa Romeo on ensimmäisestä omistajasta alkaen kohdannut vain sitä arvostavia ja huolellisia omistajia. 75:n ensimmäinen haltija oli Finnairin pilotti, joka osti sen eläkkeelle siirryttään. Auto huolettiin merkkiliikkeessä ja sen ajosuorite oli minimaalinen. Auto jatkoi kiertoaan vastaavanlaisilla omistajilla, ja tarkastusta suorittavan Originalita-raadin iloiseksi yllätykseksi auto on hämmästyttävän alkuperäinen kaikilta osiltaan, konehuone ja matkatavarasäiliö ovat esimerkillisen hyvässä kunnossa, kuin tehtaan tuotantolinjalta juuri valmistuneessa 75:ssa. Mittaristo on jouduttu vaihtamaan, mutta omistajan kertomuksen mukaan sillä on ajettu 130.000 km. Sen maalipinta on alkuperäinen, samoin alkuperäiset vanteet ovat kuin uudet. Sellainenkin osa kuin takaluukun alareunan muovilista on alkuperäinen ja kuin uusi. 75:n on Suomen museoautorekisterissä.
Tämä Concorse d'Originalita -voittaja on tiivistettävissä kahteen lauseeseen: "Auto on ainutlaatuinen alkuperäisyydeltään, tekniseltä kunnoltaan ja siisteydeltään. Se kuuluu Alfa Romeon valtuuttaman maahantuojan Suomeen tuomien Alfa Romeoiden harvalukuiseen parhaimmistoon."
Teknisiä tietoja: Moottori 2,0 litraa (1962 cc), 128 hv/5400 rpm. Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia (tuplaketju), kaksi kaksikurkkuista 40 mm Solex tai Dellorto kaasutinta. Viisi vaihdetta + peruutus. Takaveto ja DeDion taka-akselirakenne (vaihteisto ja jarrulevyt tasauspyörästön yhteydessä). Huippunopeus 195 km/h, paino 1120 kg. |
|
|
| | |